5 sposobów na klienta, który spóźnia się z płaceniem faktur
1. Przyjmowanie płatności z góry
“Nie, nie ma szans, szczególnie w mojej branży” - to pierwsze słowa, jakie przyszły Ci na myśl, gdy usłyszałeś o tym sposobie? Zmień myślenie i podejście :) Przede wszystkim - nie zakładaj, że coś, co u wielu działa, nie ma racji bytu u Ciebie. Branża, i zwyczaje w niej panujące, nie muszą narzucać obrazu działania Twojej firmy. Ty go ustalasz. To Twój biznes. I Twoje zasady.
Udało nam się porozmawiać z kilkoma copwriterami, którzy zaczęli przyjmować płatności z góry za zlecenia. - Na początku pomyślałam, że przyjmowanie płatności z góry w tej branży nie ma racji bytu. Sytuacja prezentuje się przecież wręcz przeciwnie - klienci bardzo spóźniają się z płatnościami, a wielu copywriterów przez lata nie otrzymuje swojego wynagrodzenia. Postanowiłam jednak zmienić myślenie. Wszystkich nowych klientów prosiłam o płatność z góry - albo całościową, albo częściową. Na 5 zapytań, tylko w przypadku jednego pojawiła się odmowa. Bardzo mnie to zaskoczyło. Jak widać po prostu wystarczyło się przełamać - opowiada Sandra, copywriterka z 15-letnim stażem.
2. Umowy na piśmie
Zawieranie umów przy podejmowaniu nowej współpracy wydaje się oczywiste. Niestety mnóstwo osób, szczególnie freelancerów (choć nie ma reguły) tego nie robi. Tymczasem umowa i procedury z nią związane mogą generować sporo czasu, ale finalnie uzyskujesz kolejne zabezpieczenie. Potwierdzenie, które pomoże Ci dociekać swoich praw w razie dużego opóźnienia w płatności. Przypominając klientowi o płatności, powołuj się na podpisany dokument.
No właśnie. Dokument. Tutaj wcale nie chodzi o tworzenie nie wiadomo jak rozbudowanych i skomplikowanych umów. Przygotuj umowę/zlecenie/zamówienie (nazywaj jak chcesz) i zawrzyj kilka podstawowych informacji: dane obu firm, szczegóły zobowiązania dwóch stron oraz terminy płatności. Nie zapomnij dopisać, jakie warunki ma spełniać wykonana przez Ciebie praca i jak udowodnisz, że zlecenie zostało zrealizowane (np. umieścisz je pod konkretnym linkiem).
3. Wystawiaj poprawne i “przyjazne” faktury
Bardzo dokładnie sprawdź wystawioną przez siebie fakturę. Błędy mogą spowodować, że kontrahent nie opłaci współpracy, a gdy się upomnisz - dopiero wtedy da znać o konieczności korekty. To wydłuży czas płatności i przysporzy sporo nerwów. Warto też zadbać o odpowiednią czytelność faktur. Numer konta powinien być dobrze widoczny, łatwy do przepisania (najpierw dwie cyfry kontrolne, a potem czterocyfrowe bloki oddzielone spacjami) i skopiowania (w przypadku faktur elektronicznych). Dobrze widoczny musi być też termin płatności.
Skorzystaj z gotowych narzędzi do wystawiania faktur, np. Fakturownia.pl, z której korzysta aż ponad pół miliona klientów!
4. Korzystaj z finansowania faktur
Nie chcesz czekać na płatność faktur? Zależy Ci, by otrzymać pieniądze tu i teraz? Skorzystaj z opcji finansowania, np. z Brutto.pl. Projekt pozwala zamienić faktury na gotówkę- szybko, prosto i na bardzo atrakcyjnych warunkach finansowych.
5. Przypomnienia mailowe i SMS
Na początku wspomnieliśmy, że często przyczyną opóźnień w płatnościach jest nie za dobra organizacja pracy kontrahenta. Klienci po prostu zapominają o konieczności opłacenia zakupionych produktów czy usług. Czasem proste przypomnienie rozwiązuje sprawę. Jeżeli korzystasz np. ze wspomnianego już narzędzia Fakturownia.pl możesz włączyć automatyczne powiadomienia mailowe i SMS-owe. W panelu zarządzania ustawiasz odpowiednie reguły i system sam wysyła przypomnienie do Klienta.
Sprawdź, jak włączyć powiadomienia mailowe w Fakturownia.pl
Sprawdź, jak włączyć powiadomienia SMS w Fakturownia.pl
Przypomnienie możesz wysyłać w dowolnym terminie, nawet już po jednym dniu spóźnienia, albo jeszcze przed końcem terminu zapłaty.
Nie ma sensu zakładać, że kontrahent z góry chce nas oszukać. Podejście ma tutaj ogromne znaczenie. Traktuj swojego partnera jak, sama nazwa wskazuje, po partnersku, a istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że on odwdzięczy się tym samym :) Powodzenia!
Podziel się artykułem