Integracja jednokierunkowa a dwukierunkowa
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje integracji narzędzi i systemów IT - integracja jednokierunkowa i integracja dwukierunkowa. W przypadku tej pierwszej system jedynie wysyła dane, natomiast ten drugi ma opcję także ich odbierania. Integracja dwukierunkowa może również uzupełniać zasoby danych.
Integracja jednokierunkowa - o co chodzi?
Integracja jednokierunkowa tylko wysyła dane do systemu. Działa w jedną stronę, np. informacje z systemu księgowego, CRM czy innego są przesyłane do centrali.
To wystarczająca opcja, gdy celem w firmie jest tylko opcja gromadzenia czy nawet analizowania danych w jednym miejscu. W przypadku takiego rozwiązania nie należy obawiać się raczej frustracji pracowników, którzy nie zostaną narażeni na poważne zmiany i nadal będą pracować na tych samych narzędziach co do tej pory. Nie oznacza to jednak, że integracja jednokierunkowa nie wiąże się z wdrożeniem nowego oprogramowania. A to oznacza, że w firmie pojawi się nowy system, w którym dotychczasowe dane niekoniecznie będą spójne. Przez to jakość przesłu danych może nie być wysoka. W efekcie nadal potencjał zgromadzonych danych nie będzie w pełni wykorzystany.
Trzeba także pamiętać, że przy integracji jednokierunkowej system nie może przesyłać już danych do podsystemów. Barierą w wykonaniu integracji jednokierunkowej może brak możliwości eksportu danych. Inna przeszkoda to mało optymalne opcje eksportu. Wówczas warto taki przypadek omówić z profesjonalną firmą zajmującą się integracjami systemów IT.
Integracja dwukierunkowa
Integracja dwukierunkowa nie tylko wysyła dane, ale także je odbiera. W przeciwieństwie do integracji jednokierunkowej pozwala na zachowanie spójności danych w różnorodnych systemach. Systemy zawarte w danej integracji mogą wymieniać pomiędzy sobą informacje i je ze sobą łączyć. Dzięki dobrej spójności danych możliwa jest jeszcze lepsza analiza danych, co finalnie przekłada się na większą efektywność w firmie.
Integracja jedno- i dwukierunkowa na przykładzie
Działanie integracji jedno- i dwukierunkowej opiszemy na przykładzie działania programu lojalnościowego. W przypadku pierwszego rodzaju integracji dane są tylko przesyłane do systemu. Takie rozwiązanie jest zazwyczaj dość proste do wdrożenia. Warto wybrać je wtedy, gdy dane sprzedażowe są potrzebne głównie do naliczenia punktów lojalnościowych i nie ma potrzeby otrzymania informacji zwrotnych czy jakichkolwiek modyfikacji.
W tym przypadku integracja dwukierunkowa będzie potrzebna, jeżeli konieczne okaże się np. ustalenie wysokości rabatu należnego klientowi przy kolejnym zakupie. Integracja w dwóch kierunkach to również niezbędne rozwiązanie, gdy zarządzający sklepem muszą manipulować danymi np. dodawać i odejmować punkty.
Masz pytania na temat integracji jednokierunkowej i dwukierunkowej? Napisz do nas, a na pewno rozwiejemy Twoje wątpliwości.
Podziel się artykułem